0
Košík je prázdny
0
    1.4.2022

    Novinky na streame, vinyloch a CD - Apríl 2022


    Hi-res audio pre starších a pokročilých


    Nabídka novinek ve vysokém rozlišení zvuku v e-shopu supraphonline.cz připomíná, že tahle kategorie nahrávek začíná už mnohem dříve, než nepsaný studiový standard WAV 192 kHz/24 bitů. Pamětníci si možná vybaví konec 20. století, spojený i s nadšením ze zvuku HDCD. „Minimalistický“ WAV 44,1 kHz/24 bitů přitom nabízí bitovou hloubku ještě větší.


    Radůza - Nebe je odemčené

    Písničkářka Radůza se po dvou letech připomněla 11. března na labelu Radůza Records novinkou Nebe je odemčené, jež při stopáží 100 minut vyšla jako 2CD i ve třech digitálních formátech včetně WAV 44,1 kHz/24 bitů. Radůza tentokrát akordeon vyměnila za ukulele i banjo a vznikla možná nejosobnější kolekce 28 osmi písní. Z autorského rámce vystupují zčásti čtyři tradicionály, které si písničkářka otextovala, coververzí je pouze That Lucky Old Sun, trvalka Šťastné slunce, kterou v roce 1966 s textem Jaromíra Vomáčky nazpívala Hana Hegerová. „Větší polovinu“ písní nahrála Radůza v duu s kytaristou Josefem Štěpánkem, jež v mladších nahrávkách doplnili ještě bubeník Miloš Dvořáček, klávesista Jan Steinsdorfer a baskytarista Jan Lstibůrek. Působivou tečkou je duet Dobrý lidi s Robertem Křesťanem.


    Dymytry - Pharmageddon

    Pražská skupina Dymytry, která svému alternativnímu metalu říká psy-core, vydala 18. března na vlastním labelu Dymytry Music šesté řadové album Pharmageddon, kromě CD digitálně jako WAV 44,1 kHz/24 bitů. Kolekce deseti původních skladeb volně navazuje na předchozí album Revolter, které u nás velmi rychle získalo platinovou desku. Album opět produkoval Christian „Kohle“ Kohlmannslehner, který má jinak ve svém portfoliu německé metalové kapely jako Powerfolf nebo Eskimo Callboy, nahrávky vznikaly u Petra Jandy ve středočeském Studiu Propast a v Německu v hesenském Kohlekeller Studiu. Dymytry vyzráli nejenom hudebně, texty jsou nepříliš optimistické, reflektují krizi ekologickou, ekonomickou i mezilidskou, ale atmosféra alba Pharmageddon se naštěstí nese ve znamení naděje.


    Jan Burian - Jan Burian

    Mezi rarity lze počítat EP Jan Burian z roku 1986, sólový debut písničkáře Jana Buriana po rozchodu autorské dvojice s Jiřím Dědečkem, který Supraphon vydal 25. března v digitální reedici také jako WAV 192 kHz/24 bitů. Čtveřici autorských skladeb Dostihy, Potkalo to anděla, Zavařování a Blues pro věřitele nahrála dvoučlenná Studiová skupina BUŠ v malém studiu, které si doma ve sklepě zařídil tehdejší člen Prokopovy skupiny Framus 5 Lubor Šonka. Ten také všechny skladby zaranžoval a nahrál jejich hudební základy, zahrnující klavír, syntezátory, akordeon a dvanáctistrunnou kytaru, jen ve skladbě Zavařování duo doplnil jazzový saxofonista František Kop. Do košatého zvuku prvního alba Hodina duchů (1989), kde už Šonku nahradil Daniel Fikejz, mají tyhle nahrávky ještě daleko, ale své kouzlo neztratily.


    Hana Hegerová - Recital 2

    Mezi milníky první dámy československého šansonu Hany Hegerové patří páté album z roku 1974, nazvané prostě Recital 2, které 25. března vydal Supraphon ve formátu WAV 192 kHz/24 bitů. U nás šlo fakticky, žel, teprve o třetí dlouhohrající desku, protože německy zpívaná alba Ich – Hana Hegerová (1967) a So geht es auf der Welt (1972) vyšly pouze v západní Evropě a u nás nebyly distribuovány. Mezi jedenácti skladbami mají rovnoměrné zastoupení silné domácí trvalky, z nichž si připomeňme alespoň Penzion na předměstí s hudbou Petra Hapky a textem Pavla Kopty či „jazzůvku“ Rámusy Blues od Jiřího Suchého, i klasika francouzského šansonu, kterou reprezentuje například Maestro Tango, opět s Koptovým textem, jinak v originále Mister Giorgina od monackého rodáka Léa Ferrého.



    Vinylová hliadka


    Jiří Schelinger, Skupina Františka Ringo Čecha - …nám se líbí…

    Z nahrávek Jiřího Schelingera a Skupiny Františka Ringo Čecha se 11. března u Supraphonu dočkalo vinylové reedice poslední album …nám se líbí…, které v roce 1979 nečekaně propojilo hard rock s folkem. Výtečně sehranou formaci, v níž frontmana a kapelníka doplňovali kytarista Stanislav „Klásek“ Kubeš, baskytarista Jan Kavale a bubeník Jiří „Mamut“ Stárek, totiž v deseti skladbách posílili hosté z jiných žánrů, jmenovitě Petr Kalandra a Oskar Petr z Marsyasu, „rockový Pagannini“ Jan Hrubý z Mišíkových Etc… a hráč na perkuse Jiří Tomek. Kapelníkovy texty sice nerezignovaly na štěpné rockové slogany, ale od „žvýkačkových“ začátků dozrály. Kromě masteringu Oldřicha Slezáka z originálních pásů v ADK-Prague nabízí březnová edice nádavkem na vnitřním obalu další dobové fotografie.


    Pavol Hammel, Prúdy - 1999

    Ve vinylové premiéře 25. března představila česká pobočka Warner Music album 1999, které slovenský písničkář Pavol Hammel nahrál po dlouhé přestávce opět se skupinou Prúdy. Tehdejší vydavatel (BMG Ariola ČR/SR) už totiž vedle CD a magnetofonové kazety rezignoval na koncem minulého století „neperspektivní“ LP desku. Pavol Hammel se zde mezi třinácti původními skladbami blýsknul hitovkou Kamalásky, ale je dobré zmínit také další z řady silných skladeb Staré kone a nahé jazdkyne, která se později objevila na výběru The Best Of Pavol Hammel (2011) i koncertním albu Live (2013). Ve studiu se sešli členové nejsilnějšího obsazení skupiny – klávesový mág Marián Varga, kytarista František Griglák a baskytarista Fedor Frešo, posílení mladšími muzikantskými esy, mj. bubeníkem Martinem Valihorou.


    Suzanne Vega - Close-Up Series

    První souborné vydání „albové tetralogie“ Close-Up Series newyorské písničkářky Suzanne Vega připravilo na 25. březen vydavatelství Cooking Vinyl. Její jednotlivé části Love Songs a People And Places (obě 2010), States Of Being (2011) a Songs Of Family (2012) vyšly nejprve pouze na kompaktních discích a reedic na LP deskách se dočkaly až o pár let později s nastupující vinylovou renesancí. Komplet ve speciálním „bookpacku“ v pevných deskách je dostupný v limitovaném nákladu 2000 kusů, vybavený osmadvacetistránkovým bookletem, který obsahuje všechny texty a esej, jehož vyvoleným autorem je kytarista Lenny Kaye, někdejší člen Patti Smith Group i producent prvních alb Suzanne Vega (1985) a Solitude Standing (1987). LP desky jsou barevně odlišené, audiofilské stoosmdesátigramové výlisky.



    Marcové tipy z TIDAL Masters


    Santiaga Melissa Aldana - 12 Stars

    Třiatřicetiletá rodačka z chilského Santiaga Melissa Aldana začínala s alt saxofonem v šesti letech pod vlivem svého otce (jak jinak než saxofonisty) Marcose Aldany, ale když jako teenagerka uslyšela nahrávky Sonnyho Rollinse, zvolila si větší nástroj tenorového ladění, jemuž zůstává věrná. V roce 2016 ji měsíčník DownBeat v anketě 25 for the Future zařadil mezi „jazzová lvíčata“, kterým bude patřit příští desetiletí, a podle nového, v pořadí už šestého alba 12 Stars, které vyšlo 4. března na labelu Blue Note, se zdá, že viděl za horizont. Potvrzuje to i březnová kolekce osmi původních skladeb, o něž se většinou Melissa autorsky podělil kytarista a producent Lage Lund. Na vynikajícím, ryze akustickém albu se dále podíleli bubeník Kush Abadey, pianista Sullivan Fortner a krajánek-kontrabasista Pablo Menares.


    Bach: St. John Passion - Sir John Eliot Gardiner

    S obdobím Velikonoc rezonují pašije, v původním významu vyprávění o utrpení a smrti Ježíše Krista. Janovy pašije pak představují jedno ze dvou v úplnosti dochovaných pašijí, které zhudebnil barokní mistr Johann Sebastian Bach. Jedno z Bachových nejrespektovanějších děl se dočkalo už bezpočtu nahrávek, ale vyzdvihnout si zaslouží ta zatím poslední, která na albu Bach: St. John Passion vyšla 4. března na labelu Deutsch Grammophon. Vznikla vloni během koncertního provedení oratoria, které se uskutečnilo na Velký pátek v historickém sále oxfordského Sheldonian Theatre. Slavný britský dirigent Sir John Eliot Gardiner zde řídil svůj Monteverdi Choir a English Baroque Soloists. Komu bude chybět vizuální rozměr, možná uvítá, že album vyšlo v limitovaném nákladu jako 2CD/Blu-ray, včetně mixu v Dolby Atmos.


    Brad Mehldau - Jacob’s Ladder

    Americký jazzový pianista Brad Mehldau na albu Jacob’s Ladder, jenž vyšlo 18. března na labelu Nonesuch, složil hold progresivnímu rocku, který v teenagerských letech často poslouchal. Polovina z tuctu skladeb totiž představuje předělávky i citace skladeb Yes (Starship Trooper, The Yes Album), Gentle Giant (Cogs In Cogs, The Power And The Glory) a Rush (Tom Sawyer, Moving Pictures). Novinka patří do společnosti Mehldauových elektrických desek Mehliana: Taming The Dragon (2014) a Finding Gabriel (2019), s nimiž má průnik i obsazení, mj. bubeník Mark Guiliana a saxofonista Joel Frahm. Texturu určuje hlavně početná „baterie“ klávesových nástrojů, čítrající dvě koncertní křídla Steinway, elektrické piano Wurlitzer, syntezátory Moog, Korg, Roland nebo Casio i rané samplery.



    Na čo sa tešiť?


    The Police - Police: Around The World

    Příznivci novátorského rockového tria The Police se 20. května dočkají opravdové lahůdky. Ve třech kompletech různých fyzických nosičů vyjde na labelu Mercury Records v distribuci Universal Music celovečerní hudební dokument The Police Around The World (1982), který režírovali manželé Derek a Kate Burbidgeovi (Derek Burbidge v první polovině 80. let režíroval dlouhou řadu klipů, nejen pro The Police, ale dále mj. pro AC/DC, Queen či Marillion). Snímek, který po uvedení do kin vyšel pouze na videokazetě VHS a LaserDisku, vznikl v letech 1979 a 1980 během prvního světového turné skupiny, nově doplňuje živák (na CD obsahuje 12 skladeb, na LP jen devět), sestříhaný z koncertů v japonském Kjótu, druhdy samostatném Hong-Kongu a v londýnském sále Hammersmith Odeon. Nikdy však nemohou chybět rané hity Roxanne, So Lonely nebo Message In A Bottle. Letošní edici filmu doprovodí digitálně restaurovaný obraz a remasterovaná zvuková stopa. Nejvyšší kvalitu nabídne komplet Blu-ray+CD s obrazem ve full HD a zvukem DTS-HD 5.1 a PCM Stereo. Další varianty představují sety DVD+CD a DVD+LP.





    Napísal

    Pavel Víšek




    Nabídka novinek ve vysokém rozlišení zvuku v e-shopu supraphonline.cz připomíná, že tahle kategorie nahrávek začíná už mnohem dříve, než nepsaný studiový standard WAV 192 kHz/24 bitů. Pamětníci si možná vybaví konec 20. století, spojený i s nadšením ze zvuku HDCD. „Minimalistický“ WAV 44,1 kHz/24 bitů přitom nabízí bitovou hloubku ještě větší.