- Kategórie
- Značky
Hudobné novinky na streame, vinyloch a CD Marec 2023
Publikované: 16.03.2023 Napísal: Pavel Víšek
Novinky na streame, vinyloch a CD je pravidelný formát článkov, v ktorom vám prinášame hudobné novinky za uplynulý mesiac. Slovenské, české, ale aj zahraničné novinky na CD, LP a streame vydané v hi res kvalite spolu s autorskou recenziou pre vás pripravil etablovaný žurnalista Pavel Víšek.
Hi res audio novinky pre starších a pokročilých
Přírůstky ve vysokém rozlišení zvuku za měsíc únor, který v edičních plánech hudebních vydavatelství nebývá příliš zaplněný, na webu supraphonline.cz úplně chybí a nezbývá proto než zapátrat po starších titulech napříč různými žánry. Společným jmenovatelem zůstávají už tradičně pouze nekomprimovaný bezeztrátový formát WAV a hloubka 24 bitů.
Unikátní album Coniunctio, jehož vznik bezprostředně předcházel jazzrockovému „boomu“ sedmé dekády, nahrály na jaře roku 1970 skupiny Blue Effect a Jazz Q Praha. První v netypickém tříčlenném obsazení Radim Hladík (kytara), Jiří Kozel (baskytara, zvonky) a Vlado Čech (bicí) hájila rockové barvy, naopak formace Jazz Q Praha tehdy ještě s flétnistou a saxofonistou Jiřím Stivínem, kterou dále tvořili Martin Kratochvíl (klavír, varhany), Jiří Pellant (kontrabas) a Milan Vitoch (bicí, koňské rolničky), zastávala pozice akustického jazzu. Ve čtyřech rozsáhlejších skladbách byli autorsky nejfrekventovanější Jiří Stivín a Radim Hladík, jen s částečným přispěním Martina Kratochvíla. Album Coniunctio nabídl Supraphon 22. února 2019 rovněž ve třetím digitálním formátu, kterým byl WAV 192 kHz / 24 bitů.
Mezi milníky tuzemského art rocku patří album Sluneční hodiny, které vyšlo pod hlavičkou Synkopy & Oldřich Veselý v roce 1981. Třetí deska brněnské skupiny znamenala příklon k většímu využití klávesových nástrojů, u kterých se z šestičlenného obsazení vyjma výhradního autora hudby Oldřicha Veselého vystřídali nejen multiinstrumentalisté Vratislav Lukáš a Pavel Pokorný, ale dokonce i bubeník Jiří Rybář. Album, které skupina nahrála ve studiu Opusu v západoslovenském Pezinku, zahájila spolupráci s Pavlem Vrbou, jehož texty měly rozměr rockové poezie, aniž by zde ztrácely na sdělnosti. Potvrzuje to obliba bezmála osmiminutové balady Černý racek, které se některá rádia nevyhýbají ani přes její stopáž. Sluneční hodiny vydal Supraphon 25. října 2019 také jako WAV 192 kHz / 24 bitů.
Životopisný snímek Il Boemo o skladateli Josefu Myslivečkovi patřil po řadu týdnů mezi největší favority Českých lvů, ale nabídnout při této příležitosti soundtrack, který by zpopularizoval tvorbu jednoho z velkých evropských skladatelů 18. století, se zdá být pro hudební vydavatelství zřejmě příliš velká adventura. Ve vysokém rozlišení skladatele, jenž inspiroval i W. A. Mozarta, připomíná pouze album Hobojové kvintety, Smyčcové kvartety, které Supraphon vydal 9. října 2020 ve formátu WAV 96 kHz/24 bitů. Smyčcové kvartety F dur Op. 3, A dur Op. 3 a G dur Op., posth., No. 5 interpretuje Doležalovo kvarteto, které u kvintetů č. 1 B dur, č. 2 D dur a č. 3 F dur doplnila ještě hobojistka Michaela Hrabánková. Všechny nahrávky vznikly v červenci roku 2020 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina.
Náš vynikající violoncellista Jiří Bárta se v roce 2018 po třiadvaceti letech vrátil k šesti cellovým suitám Johanna Sebastiana Bacha, které jsou vyhlášeným prubířským kamenem snad pro každého významného instrumentalistu. Na dvojalbu Bach: The Six Cello Suites, které vyšlo 30. listopadu 2018 na labelu Animal Music rovněž ve formátu WAV 88,2 kHz/24 bitů, tak vytvořily rozdílové prvky nejenom nabyté interpretační zkušenosti, ale také zvukově subtilnější barokní nástroj se střevovými strunami, přibližující vyznění skladeb autentické interpretaci v době jejich vzniku. Někdejší expresivitu navíc vystřídaly spíše meditace a zklidnění. Umělecky i technicky referenční nahrávky skladeb, které Jiří Bárta už nějaký čas vnímá jako šestivětou symfonii, vznikly ve Studiu SONO v hudební režii Jiřího Gemrota.
Novinky na LP – vinylová hliadka
Nahrávky z koncertů na Valašském špalíčku, který je ve Valašském Meziříčí jedním z našich z nejstarších festivalů, představují pro vydavatelství Indies Happy Trails zatím nevytěženou zlatou žílu. Do společnosti živých desek „Made in Valmez“, jež zatím zahrnují výtečná vystoupení Deža Ursinyho, Laca Dezciho a Pavola Hammela, patří také album S nebem to mám dobrý, které vyšlo na CD v roce 2017, ale jeho záznam zachytil jinde neslýchané trio Vladimíra Mišíka, Radima Hladíka a Jana Hrubého už 25. června 2004. Mezi osmi skladbami vedle Obelisku, Variace na renesanční téma, Jam session s Františkem Gellnerem nebo Soch najdeme také raritu, kterou je zhudebněná báseň Josefa Škvoreckého Láska je jako peníze. Povedená kolekce se 10. února konečně dočkala také LP desky, vylisované z bílého vinylu.
Už vloni začátkem podzimu rozšířila diskografii Davida Bowieho na labelu Parlophone jako luxusní box 4CD+Blu-ray obsáhlá kolekce A Divine Symmetry s podtitulem The Journey To Hunky Dory, jež soustředila syrové demosnímky, raritní snímky BBC z frekvencí legendárního diskžokeje Johna Peela, alternativní mixy a další rarity, mapující Bowieho dráhu od třetího alba The Man Who Sold The World (1970) k následující odvážné řadovce Hunky Dory (1971), jež bezprostředně předcházela průlomový milník The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars (1972), jenž londýnského rodáka posunul mezi rockovou elitu. Ze sedmi desítek nahrávek připravili na labelu Parlophone pod názvem A Divine Symmetry výběr dvanácti nejzajímavějších, který vyšel 24. února na nepoměrně dostupnější LP desce.
Originální retrospektivu Nultý album, která zmapovala klíčové nahrávky bratislavské skupiny Modus z let 1976 až 1978, nabídl 24. února dnes už warnerský label Opus také na LP desce. Kapela sice vznikla už ve druhé polovině šedesátých let, ale její strmý vzestup nastartoval až rok 1976, kde se sformovala ústřední autorská a interpretační trojice Marika Gombitová, Ján Lehotský a Miroslav Žbirka. Stálý spolupracovník vydavatelství Juraj Čurný se pokusil zrekonstruovat připravovaný, ale po jedovaté poznámce tehdejšího komunistického deníku Rudé právo nakonec nevydaný dlouhohrající debut skupiny (ten vyšel v úplně jiné sestavě až v roce 1979 pod názvem Modus). Mezi tuctem původních skladeb nemohou chybět singlové hity jako Úsmev, Dievčatá, Veľký sen mora, Letná láska nebo S tou nádejou choď spať.
Novinky na streame – februárové tipy z TIDAL Masters
Americký jazzový pianista a skladatel Brad Mehldau své recitály obohacuje nejrůznějšími zápůjčkami napříč hudebními žánry, ale k některým osobnostem má zjevně blíž. Potvrdila to už rozsáhlá koncertní retrospektiva 10 Years Solo Live (2015) vyplynulo, že mezi dvaatřiceti nahrávkami měly nejčastější zastoupení předělávky skladeb Johannese Brahmse, Radiohead a The Beatles. Ještě hlubší stopu liverpoolské čtveřice nese živé album Your Mother Should Know: Brad Mehldau Plays The Beatles, vydané 10. února na labelu Nonesuch Records. Záznam sólového vystoupení, které se uskutečnilo v září 2020 v sále Pařížské filharmonie, obsahuje jedenáct skladeb, pocházejících vesměs z mladší tvorby „Brouků“, ponejvíce z alb Revolver (1966) a Abbey Road (1969). Netradiční tečku představuje Bowieho Life On Mars?.
Virtuální poprocková skupina Gorillaz, za níž stojí anglický tandem zpěváka Damona Albarna a komiksového ilustrátora Jamieho Hewletta, se 24. února připomněla novou, v pořadí už osmou řadovkou Cracker Island, která vyšla jako vždy na labelu Parlophone. K pestrosti kolekce deseti skladeb přispívá řada hostů. Titulní Cracker Island vyšperkoval funkový všeuměl Thundercat, v chytlavé Oil se mikrofonu chopila Stevie Nicks z Fleetwood Mac, New Gold nabízí spojení neopsychedelických Australanů Tame Impala s westcoastovým rapperem Bootiem Brownem, pozvánku do studia dostal i americký písničkář Beck, jehož nelze přeslechnout v závěrečné Possesion Island. Albu se v hitparádách daří, stačí zmínit třetí místo na nejsilnějším hudebním trhu v USA, chybí však průraznější hity prvních dvou alb.
Letos sedmapadesátiletý Max Richter, který vystudoval kompozici na londýnské Royal Academy of Music, ale mezi inspirace počítá i punk a elektronickou hudbu, patří mezi vyhledávané autory soundtracků. Do jeho tvorby však patří také soudobá hudba všeobecně. Richter se nyní opět vrátil k osmapůlhodinovému albu SLEEP (2015) s novým EP SLEEP: Tranquility Base, které vyšlo 24. února na labelu Deutsche Grammophon. Novinka v názvu odkazuje na místo přistání lunárního modulu Apolla 11 na Měsíci v létě 1969 a nabízí pohled na část původního materiálu z elektronické perspektivy. Na nahrávkách šestnácti krátkých skladeb, které rozlišují pouze latinské číslice, participovali mj. violoncellisté Clarice Jensen a Brian Snow, sopranistka Grace Davidson, houslistka Yuki Numata a další instrumentalisté.
Na čo sa tešiť? – očakávané hudobné novinky
Britská progrocková formace Jethro Tull dává na čtyřletou odmlku v letech 2013-2016 rychle zapomenout, protože se po dlouhé době přestala vyhýbat nahrávacím studiím. Loňské album The Zealot Gene bylo v našem tisíciletí teprve druhé, ale na jaře se diskografie skupiny kolem flétnisty a zpěváka Iana Andersona rozroste o třiadvacáté studiové album RökFlöte, které se nechalo inspirovat severskou mytologií. Leitmotivem je tentokrát Ragnarök („sudba bohů“), série událostí, jež vrcholí bitvou mezi bohy a jotuny a koncem světa, následovaným jeho znovuzrozením. Jde tedy vlastně o severskou obdobu biblického Armageddonu. Z dvanácti skladeb už skupina na singlech odhalila dvě typické mladší „tullovky“, v lednu to byla Ginnungagap a o měsíc později The Navigators. Album připravilo německé vydavatelství Inside Out Music na 21. duben, kromě digitálních formátů bude dostupné na CD i LP, v limitovaném nákladu se pak objeví v luxusních edicích, jež vedle objemného „artbooku“ obsáhnou 2CD a Blu-ray, případě i 2LP. Zatímco druhé cédéčko shromáždí demosnímky, přidaný vinyl nabídne alternativní mixy vybraných skladeb. „Modrá placka“ přinese album v surroundových formátech včetně Dolby Atmos i ve stereu a vysokém rozlišení zvuku.
Přírůstky ve vysokém rozlišení zvuku za měsíc únor, který v edičních plánech hudebních vydavatelství nebývá příliš zaplněný, na webu supraphonline.cz úplně chybí a nezbývá proto než zapátrat po starších titulech napříč různými žánry. Společným jmenovatelem zůstávají už tradičně pouze nekomprimovaný bezeztrátový formát WAV a hloubka 24 bitů.